Vakbekwame en slagvaardige organisatie
Om invulling te kunnen geven aan onze bijzondere missie, is het nodig om een vakbekwame en slagvaardige organisatie te zijn. Om dat te bereiken is het belangrijk dat onze medewerkers zich vitaal en gelukkig voelen in hun rol. We investeren in het behouden van een prettige werkomgeving, bevorderen van duurzame inzetbaarheid en we stimuleren de ontwikkeling van medewerkers door middel van trainingen, workshops en opleidingen. Zo blijft onze vakkennis op peil en bewegen we mee met de ontwikkelingen in de maatschappij.
Aantrekkelijke werkgever
Bouwen aan ons werkgeversmerk
Door de krapte op de arbeidsmarkt is het ook voor Oasen lastiger om nieuwe collega’s te vinden. We bouwen structureel aan ons werkgeversmerk om vakbekwame medewerkers aan te trekken, de zichtbaarheid van ons als werkgever in de regio te vergroten en de afhankelijkheid van externe bureaus te verminderen. Dit doen we onder andere met doelgerichte campagnes. De eerste campagnes zijn in 2024 gestart, in 2025 breiden we deze verder uit.
Cijfers vacatures |
|
Vacatures geplaatst |
52 |
Vacatures vervuld |
75% |
Medewerkers intern doorgestroomd |
13 |
Opleiden en ontwikkelen
We vinden het vanzelfsprekend dat medewerkers bevoegd en bekwaam zijn voor het uitoefenen van hun functie. Vanuit het VGM-beleid zijn in 2024 veel verplichte opleidingen en trainingen georganiseerd. Daarnaast is er bij Oasen ook ruimte voor het opdoen van (vak)kennis en het werken aan persoonlijke ontwikkeling.
Veiligheid op de werkvloer
Begin 2024 ontving Oasen het certificaat voor de geactualiseerde Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Gedurende het jaar zijn verdiepende RI&E’s uitgevoerd, o.a. voor het werken met jongeren. We hebben nader onderzoek gedaan naar fysieke belasting en een werkgroep Veiligheid & 112 opgericht. Ook hebben we leidingmarkeringen aangebracht voor gevaarlijke stoffen op productielocaties.
Met het nieuwe preventiebeleid voor zware ongevallen voldoet Oasen aan wetgeving en wordt een solide basis gelegd voor verdere ontwikkeling. Nieuwe medewerkers worden maandelijks geïnformeerd over veiligheid binnen Oasen, van incidentmeldingen tot veilige werkwijzen. Toezichthouders VGM (Veiligheid, Gezondheid en Milieu) hebben samen met leidinggevenden safety walks gedaan om veiligheid te waarborgen en waar nodig aanpassingen doorgevoerd.
Op het gebied van incidenten zijn er het afgelopen jaar 25 arbomeldingen gedaan en 4 milieumeldingen. Gelukkig betreffen de meeste meldingen incidenten met een beperkte impact. Het gaat dan bijvoorbeeld over een struikeling over een object. Daarnaast zijn er enkele kleine olielekkages geweest op een locatie. We zien dat de drempel om een melding te doen lager wordt. Hierdoor zijn we in staat betere analyses te maken van wat er speelt. Ook vele kleine incidenten kunnen leiden tot een verbetermaatregel.
Nieuwe CAO
Sinds 1 januari 2024 is de nieuwe cao voor de drinkwatersector van kracht, met een looptijd tot en met juni 2025. Deze cao brengt enkele belangrijke wijzigingen met zich mee die bijdragen aan de inzet van Oasen voor inclusiviteit en flexibiliteit voor werknemers.
Een opvallende verandering is de start van een pilot waarbij werknemers de mogelijkheid krijgen om een traditionele christelijke feestdag in te ruilen voor een feestdag uit een andere religie of levensovertuiging. Hiermee wil Oasen medewerkers de kans bieden om hun persoonlijke feestdagen te vieren, wat past binnen de bredere doelstelling om inclusiviteit binnen de organisatie te bevorderen.
Een andere aanpassing betreft de vakbondscontributie. Deze kan voortaan bruto voor netto worden verrekend via het flex benefits-programma, waardoor werknemers financieel voordeel kunnen behalen. Verder is het inzetbaarheidsbudget van 6,5 dagen per jaar flexibeler in te zetten om de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. Ook het adviesbudget, dat sinds 2023 alleen besteed mag worden aan advies over financiële fitheid, gezondheid, opleidingen of loopbaan, is aangepast om beter aan te sluiten bij de behoeften van werknemers.
Strategische personeelsplanning
In 2021 is een methodiek geïntroduceerd waarmee de toekomstige knelpunten op het gebied van personele bezetting en inzet inzichtelijk worden gemaakt. Op basis daarvan besluiten we welke (aanvullende) maatregelen of activiteiten nodig zijn om kansen te benutten en knelpunten aan te pakken. Strategische personeelsplanning kent binnen Oasen een cyclus van twee jaar, eind 2023/begin 2024 is de tweede ronde van start gegaan. Hier zijn veel waardevolle inzichten uit naar voren gekomen die onze organisatie richting geven voor de komende vijf jaar. In 2025 worden deze inzichten verder vertaald naar concrete acties. Ook onderzoeken we enkele aanvullende thema’s om een completer beeld te krijgen.
Werkgeluk
Om beter zicht te krijgen op werkgeluk binnen Oasen en tot gerichte verbeteringen te komen, voeren we sinds 2024 vaker metingen uit. Naast het tweejaarlijkse medewerkersonderzoek, doen we sinds juni van afgelopen jaar ook korte werkgelukmetingen. Met een respons van 77% kwamen we tot waardevolle inzichten en aanbevelingen om het werkgeluk verder te bevorderen. In 2025 gaan we daarmee gericht aan de slag.
Personeelscijfers
Dienstverband lengte - 31 december 2024 |
||
Lengte dienstverband |
Aantal |
FTE |
Korter dan 1 jaar |
46 |
43,10 |
Tussen 1 en 4 jaar |
83 |
76,16 |
Tussen 5 en 9 jaar |
55 |
50,41 |
Tussen 10 en 14 jaar |
25 |
23,15 |
Tussen 15 en 19 jaar |
25 |
23,00 |
Tussen 20 en 24 jaar |
16 |
13,60 |
Tussen 25 en 29 jaar |
8 |
7,70 |
Tussen 30 en 34 jaar |
9 |
9,00 |
Tussen 35 en 39 jaar |
11 |
11,00 |
40 jaar of langer |
9 |
9,00 |
Totaal |
287 |
266,13 |
Dienstverband op leeftijd - 31 december 2024 |
||
Leeftijd |
Aantal |
FTE |
Jonger dan 25 |
5 |
4,90 |
Tussen 25 en 29 jaar |
17 |
16,50 |
Tussen 30 en 34 jaar |
30 |
28,20 |
Tussen 35 en 39 jaar |
49 |
44,14 |
Tussen 40 en 44 jaar |
37 |
32,75 |
Tussen 45 en 49 jaar |
36 |
32,70 |
Tussen 50 en 54 jaar |
24 |
21,95 |
Tussen 55 en 59 jaar |
39 |
37,50 |
60 jaar of ouder |
50 |
47,49 |
Totaal |
287 |
266,13 |
Man/vrouw bedrijfstop - 31 december 2024 |
||
Functie |
Verdeling m/v |
Streefdoel verdeling m/v |
Directeur en sectormanagers |
4/2 |
2/1 |
Raad van commissarissen |
3/2 |
3/2 |
Afscheid Walter van der Meer
Op 1 februari 2024 nam Walter van der Meer afscheid van Oasen als directeur-bestuurder. Hij bracht in 2012 veel wetenschappelijke kennis mee en wist die in de 12 jaar dat hij leiding heeft gegeven aan ons drinkwaterbedrijf toe te passen in de praktijk. Daarmee heeft hij een essentiële bijdrage geleverd aan de toekomstbestendigheid van onze drinkwatervoorziening.
Kantoorrenovatie
Het kantoorpand van Oasen is toe aan een renovatie. Het past niet meer bij hoe we willen werken en het sluit ook niet meer aan bij de huidige duurzaamheidseisen. Na zorgvuldige afwegingen is besloten het kantoorpand te renoveren. In de voorbereiding is het afgelopen jaar op verschillende manieren input opgehaald in de organisatie. Zo waren er medewerkersbijeenkomsten en sessies met een klankbordgroep en het managementteam. Deze informatie is gebruikt om tot het ontwerp te komen.
Het aanzicht van het kantoorpand zal niet veel veranderen. Binnen daarentegen wordt het pand volledig gerenoveerd om zo tot een energieneutraal kantoorpand te komen. Ook past het vernieuwde pand straks bij de nieuwe manier van werken. Een groot deel van de medewerkers heeft na de verbouwing geen vast werkplek meer, maar past de werkplek aan, aan de activiteiten. Ruimtes voor online vergaderen, concentratieplekken, aanlandplekken en veel zitjes en overlegruimtes zijn aanwezig met in het hart van het pand een bruisend atrium met bedrijfsrestaurant. Om deze verbouwing mogelijk te maken, verhuizen de medewerkers in de zomer van 2025 naar een tijdelijke huisvesting, gelegen op het Oasen-terrein. De verbouwing start naar verwachting in het najaar van 2025 zal ongeveer 1,5 jaar duren.
Vitaliteit
Tijdens de Nationale Vitaliteitsweek in september heeft Oasen haar vernieuwde vitaliteitsaanpak gepresenteerd. Deze aanpak richt zich op het creëren van een gezonde werkomgeving. Het vaste persoonlijke budget heeft plaatgemaakt voor een gerichtere aanpak. Verder kunnen medewerkers blijven rekenen op gratis fruit, een leasefiets en sportieve activiteiten. Dit jaar deden veel collega’s daarnaast mee aan het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) om inzicht te krijgen in de eigen gezondheid en met het gekregen advies aan de slag te gaan.
Jong Oasen
Oasen heeft het initiatief genomen om een netwerk op te richten voor jonge medewerkers onder de 35 jaar, genaamd Jong Oasen. Het doel is om de samenwerking en verbinding binnen deze groep te bevorderen, wat bijdraagt aan een dynamische en collegiale werkomgeving en meer verbinding met Oasen. Het netwerk biedt jonge medewerkers de gelegenheid om elkaar beter te leren kennen, samen te werken en zo bij te dragen aan een positieve werksfeer binnen Oasen.
Zomerfeest
Voor het personeelsfeest van Oasen werd de entree van het kantoor omgebouwd tot een zomers terras. Met diverse workshops was er die middag ook van alles te doen. We sloten de zonnige dag af met een maaltijd. Het was een geslaagde gelegenheid elkaar weer eens onder andere omstandigheden te spreken.